сряда, 4 септември 2013 г.

“Бърз старт в SEO” – книга за оптимизация на сайтове глава 7. Измерване на резултатите

СТАТИСТИКА И РЕЗУЛТАТИ ГЛАВА 7

Стъпка 5

Тази глава е кратка. Бих искал да ви дам унифициран модел за измерване на резултатите, но те зависят много на вашия сайт, бизнес модела ви, както и пазара, на който оперирате.

Въпреки това има и неща, които са универсални. Всеки сайт трябва да измерва общото си представяне, всяка кампания (SEO или друга) следва да включва някакъв начин за измерване на резултатите.

Ако не измервате какво става, не участвате реално в играта. Да си мислите, че става каквото ви се иска, не е стратегия.

Защо измерваме
Въпреки че оптимизацията за търсачки генерира “безплатен трафик”, всички знаем, че това е всичко друго, но не и безплатно. SEO отнема време и усилия и струва пари да се направи.

Тъй като сме изразходвали ресурси, искаме да видим добра възвращаемост на инвестициите си. Ето защо измерваме. Някои от нещата, които правим, ще доведат до добра възвращаемост и ще искаме да направим още от тези неща. Други няма да донесат добър резултат и ще искаме да подобрим или премахнем тези дейности от плана си.

Тук реално става въпрос за цикъл на планиране. Започва се с оценка на настоящата ситуация и определяне на цели. Правите план, изпълнявате плана, измервате резултатите и се насочвате към следващия цикъл.

Новият цикъл започва с решение какво да се измери.

Създаване на мерни единици (фаза 1)
Преди да измерим нещо, трябва да решим какво искаме да мерим. С едно добро решение за анализ ще бъдете в състояние да обхванете много данни и да задавате въпроси върху тях по-късно, така че на този етап се интересуваме от това, какво очакваме да следим в дългосрочен план.

Ето основните категории, за които бихте искали да измервате какво се случва

Класиране – За основните ключови думи, към които сте се насочили в стратегията си, ще ви е полезно да наблюдавате промените в класирането в топ 3 търсачките… ако обещаете да не изперквате, ако се преместите от 55-то на 82-ро място на някоя дума. SEO е дългосрочен процес.
Трафик – Освен да наблюдавате класирането си на специфични ключови думи, ще искате да измерите и общото въздействие на SEO кампанията си от гледна точка на общия обем трафик, генериран от органичните (безплатните) резултати от търсенето. Разбира се, очакваме да се увеличава с течение на времето.
Линкове/препратки – Ако активно действате по изграждането на линкове и промотирането на сайта си, естествено ще искате да следите напредъка си. Дори ако не можете всеки път да вържете резултата с конкретна дейност, трябва да сте в състояние да определите дали вашите усилия са ефективни. В статията SEO оптимизация извън сайта ще намерите полезни съвети как да направите вашия сайт популярен в интернет с използването на Google-съобразни практики за привличане на линкове/препратки към сайта ви.
Продажби и насочвания – Не знам за вас, но моите най-важни цели обикновено се базират на конкретни резултати в бизнеса, не в класирането. С един добър инструмент за анализ, можете да измервате резултатите, които се отнасят до отделни ключови думи и маркетингови кампании.
Разходи (пари и време) – Изразходвате ресурси, нали? Ако следите какво се случва във всяка дейност може да ви помогне да решите къде да изхарчите повече следващия път и къде по-малко – особено ако може да отнесете разходите към конкретни резултати.
Лично аз бих установил конкретни показатели за всяка една от тези пет категории. След като решите какво искате да мерите ще е много по-лесно да намерите инструменти, които да ви позволяват да го направите.

Инструменти за анализ и проследяване (уеб статистика) (Етап 2)
В този раздел ще ви дам няколко препоръки за инструменти, които ми вършат работа. Има доста решения за анализ на пазара. С течение на времето, като събера обратна информация и запитвания от портала, ще публикувам информация и за други инструменти.

Проследяване на класирането
Има няколко инструменти за това. Ако искате уеб-базирано решение, DigitalPoint (www.digitalpoint.com) предлага безплатен инструмент за класиране по ключови думи, който работи с всичките 3 големи търсачки. Аз предпочитам да използвам един офлайн инструмент, наречен Advanced Web Ranking (www.advancedwebranking.com), тъй като той генерира добре оформени доклади.

Каквото и да използвате, не пощурявайте – проверка на позициите ви за 25-30 основни термини веднъж седмично е повече от достатъчно. Помнете, че класирането не върши работа, освен ако не привлича трафик, който да ви носи полза. Аз, лично, пускам по един месечен отчет за моите сайтове.

Проследяване на препратки и трафик
За проследяване на препратки от други сайтове и трафик, харесвам два инструмента. Google Analytics (www.google.com/analytics) е безплатен и много полезен, ако успеете да използвате всичките му функции. Ако сте параноик и не искате Google да има достъп до данните ви, другият ми любим инструмент е Clicktracks (www.clicktracks.com).

В действителност, за големи сайтове, обичам да използвам и двата инструмента, тъй като позволяват да се правят различни видове тестове и сравнения. И двата ще ви позволят да видите откъде идва трафика ви, до ниво ключови думи за търсачките. И двата ще ви позволят да следите и други маркетингови кампании.

Проследяване на линкове
Има два инструмента, които обичам да използвам за проследяване на входящи линкове. Yahoo Site Explorer (siteexplorer.search.yahoo.com) е достъпен от известно време и може да бъдат използван без да давате на Yahoo каквато и да е информация за вашия сайт. Ако нямате нищо против да регистрирате и потвърдите сайта си, Google Webmaster Tools (http://www.google.com/webmasters/sitemaps) дава много полезен поглед към входящите линкове, които Google е намерил, заедно с много друга полезна информация.

Обичам да следя входящите линкове към моя сайт всяка седмица, дори ако нещата не се променят толкова бързо. Ако работя по определена страница, обичам да наблюдавам броя линкове”преди и след” за тази страница.

Проследяването на продажби и насочвания
Вече споменах за Google Analytics и Clicktracks, които използвам за проследяване на трафика и препратките. И двете решения могат да ви помогнат да следите реализациите (продажби и насочвания) и дори за улавяне на действителната стойност на електронните транзакции. Това ви позволява да асоциирате отделни ключови думи или маркетингови кампании с обща стойност, средната стойност на посещение, средното време на сайта и др.

Проследяване на разходи
Как да следите разходите на време и пари за оптимизация зависи изцяло от вас. Ако намерите добро решение, моля посетете портала и ме уведомете. Никога не съм бил напълно доволен от решенията, които съм ползвал.

Измерване на резултатите (етап 3)
След като установите мерни единици и инсталирате анализационни инструменти, ще искате да създаде редовен график на отчитане, така че да можете да гледат едни и същи доклади в едно и също време всяка седмица, месец и т.н.

Проследяване на ресурси (Етап 4)
Както споменах по-горе, не съм много доволен от начина, по който следя собствените си разходи на ресурсите в момента. Всички знаем, че трябва да го правим, но предизвикателството е особено голямо, когато става въпрос за проследяване на изразходвано време. Дори големи организации имат проблеми с това.

Най-малкото е добре да имате сходен разход на време и пари при разглеждането на седмичните или месечните отчети.

източник: sitershow.com 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...