сряда, 4 септември 2013 г.

“Бърз старт в SEO” – книга за оптимизация на сайтове глава 5. Оптимизиране на уеб страници

ОПТИМИЗИРАНЕ НА УЕБ СТРАНИЦИ ГЛАВА 5

Стъпка 3

Не ми липсват “старите дни” на позициониране в търсачките (около 1998), когато оптимизирането на страниците се отнасяше до “плътност” на ключовите думи, дължина на страницата и други трудно измерими фактори.

Всички имаха собствени формули и повечето от тях бяха грешни. От техническа гледна точка, всички грешахме… но вече не е нужно да се притеснявате за това.

Днес вие просто трябва да се запознаете с основите на оптимизацията на уеб страници.

Системата, която използвам за оптимизиране на страници, е наистина много лесна и работата трябва да премине доста бързо, ако сте си свършили добре работата по организирането на вашия сайт и подбора на ключови думи.

Забележка: тази глава изисква основни познания по HTML – ако имате нужда от опреснителен курс, или въвеждане, ви препоръчвам да започнете тук:


http://www.htmlcodetutorial.com/

Как да мислим за оптимизацията на страниците
Оптимизирането на страниците е лесната част. Ако много навлезете в материята, няма да свършите никаква работа. Аз ще ви дам един набор от основни насоки, но това не е някаква специална магическа формула, която трябва да се следва буквално.

Ако имате нужда да “заобиколите правилото” тук-там, за да направите страници си по-лесни за четене или нещо друго, не се притеснявайте. Лесно е да поправите нещата с текстов линк.

Ако чуете някой да говори за ” плътност на ключови думи”, игнорирайте го. Няма такова нещо, що се отнася до търсачките. Не се чувствайте зле, ако не сте го знаели досега – едно време всички вярвахме в това.

Каквото ще правим тук е да се разходим от горе до долу по уеб страниците ви и да видим къде ключовите ви думи ще имат най-голямо влияние.

В тази глава ще си спомним, че дългата фраза също така включва и отделни ключови думи. Използването на фразата “големи лилави маймунски шапки” осигурява също покритие на фразите “маймунски шапки” и ” лилави маймунски шапки”.

Заглавен раздел (Head) (етап 1)
HEAD секцията от HTML кода ви реално не е видима за хората, посетили сайта ви. Всъщност, Title тага ще се появи в заглавната лента на прозореца на браузъра, но няма да се вижда на страницата.

Има някои важни неща, които трябва да знаете за тази секция и много от тях може да са нови за вас.

Заглавие, ключови думи и описание (Title, keywords & description)
Заглавието на страницата (Title): заглавието на страницата трябва да е най-много 5-10 думи дълго. Трябва да съдържа 2-3 най-важни дума или фрази, които сте избрали и нищо друго. Заглавието представлява нещо като рекламно мото, така че трябва да бъде проектирано да привлече тези, които ви намират при търсене. Харесвам вертикалните черти, тиретата или запетаите за отделяне на различните елементи:



Може би не знаете, въпреки че е доста важно, че само първите 65 символа от заглавието се появяват на страницата с резултатите от търсенето – ако заглавието ви е по-дълго, просто ще се показва само част от него.

Тъй като заглавието е също така и линка за кликане в резултатите, бихте желали самия търсен термин да присъства в първите 65 знака, тъй като търсачките показват съвпадение на ключови думи в удебелен шрифт, което ще увеличи обема кликвания върху вашата обява.

Какво е по-добро от първото място? Получаване на повече кликвания на страницата, която е на първо място!

Когато вече имаме доста от най-добрите (№ 1) позиции за даден сайт, обичам да експериментирам с промени по заглавието, за да видим дали можем да изцедим още малко трафик. Вярвате или не, успявали сме да увеличим трафика от търсачки с почти 50% за някои ключови думи, само с писане на по-добри заглавия, макар че бяхме вече № 1.

Мета таг “ключови думи” (keywords): Мета таг „ключови думи” е губене на време по мое мнение, но ако желаете, можете да включите тук ключовите думи за страницата. Можете също така, ако имате много свободно време, да сложите най-честите правописни грешки.

Мета таг “описание” (description): Силно ви препоръчвам да напишете отделни описания за всяка страница. Използвайте първите десетина думи , за да привлечете посетители, като използвате ключовите си думи, където има смисъл.

Описанието, което се показва в резултатите от търсенето, също оказва влияние върху честотата на кликване за вашите обяви – за търсене с повече думи (4 + думи) обикновено дори е по-важно от заглавието.

Подобно на заглавието, описанието също не може да е безкрайно дълго. Сега се показват 155 символа и останалото се реже; не може да разчитате пълното описание да се показва в резултатите от търсенето, ако то е по-дълго от това.

Мета таг „роботи” (robots): Мета тагът „роботи” е важен, защото ви позволява да имате някакъв контрол над това, какво правят паяците. Ето няколко примера:



Това казва на паяка на търсачката да не индексира тази страница и да не следва линковете от страницата. Направете това, ако искате страницата да не се индексира. Не е нужно да се използва “index” или “follow”, защото това е което паяците правят.



NOODP казва на търсачките, че не искате да използват описанието ви от Open Directory (DMOZ.org) на страниците с резултатите. NOARCHIVE казва, че не искате да пазят кеширано копие на страницата. NOYDIR казва, че не искате Yahoo да използва описанието от Yahoo директорията на страниците с резултатите.

Както е показано в примерите, можете да комбинирате различни елементи (Noindex, Nofollow, noarchive, noodp, noydir и т.н.) във вашия мета таг роботи. Всички търсачки ще спазват Noindex и Nofollow, а останалите са “разширения”, които не се поддържат от всички.

Други мета таговете: Единствения друг мета таг, който е от значение за SEO е мета тагa “verification” (проверка) , използван от Google Webmaster Tools (Глава 9).

Заглавия (headings) и линкове (етап 2)
Ако е възможно, за вас е най-добре да използвате основните термини и най-търсените вариации в заглавията и под-заглавията (H1, H2, H3 …) на страницата. Не е абсолютно задължително заглавието да е първото нещо на страницата.

Освен в заглавията, също трябва да опитате да поставите същите тези думи и в текстовете на линковете на страницата. Това обикновено е логично, защото е добре да имате по два URL адреса, които да се опитвате да класирате за всеки термин за търсене (първи и втори избор), така че можете да се погрижите за това само чрез свързването им една с друга, използвайки ключовите думи.

Може вече да сте направили това (или поне да сте го планирали) в стъпка 2 (структура на сайта). Не трябва да използвате всяка ключова дума в хипервръзки. Не забравяйте, че фразите, които използвате в текста могат да съдържат повече от един вариант на думите за търсене.

Основен текст и модификатори (етап 3)
Писането на основния текст обикновено е доста лесно. Просто пишете естествено и включвайте ключовите думи (включително и вариациите) където те имат смисъл.

Позволете ми да го кажа и друг начин… Пишете, така че да продавате. Пишете да убеждавате. Пишете да информирате. Пишете думи, които имат смисъл. Не пишете в “ключови думи”. Ако текстът ви не се представя добре пред хората, тогава не сте се справили добре, без значение колко високо сте в ранглиста.

Може да получите много лек тласък чрез използване на най-важните термини за търсене в първия параграф, но не си струва да го правите, ако губите яснотата или не успете да убедите посетителите да продължат да четат. Логично, нали?

Така че… просто наместете термините за търсене там където пасват. Ясно? Ако използвате всичките вариации на ключови думи поне веднъж, сте свършили страхотна работа. Може би дори не е нужно чак толкова да се стараете, стига всички отделни ключови думи от клъстера да бъдат използвани някъде.

По-важно от точното разположение на ключовите думи в текста е използването на модификаторите, които сте открити в стъпка 1 (стратегия за ключови думи ). Нека обясня защо:

За “опашатите търсения” – Често ще чувате хората да говорят за “дълго- опашати търсения”, за “глава” и “опашка” на търсенето и други подобни.

Основната идея тук е проста.

Най-популярните ключови думи получават много трафик. Лесно е да се разбере кои са те, чрез използване на бази данни за ключови думи. Те се показват на радара, когато правите проучванията си, защото са популярни.

Истината е обаче, че истинските заявки за търсене не се вместват в този удобен набор от думи за търсене, които можем да видим в базите данни. Обикновено добавяме по някоя дума, променяме реда и др.

В реалния свят има 1000 начини да се каже нещо, а хората ги използват всичките. В действителност, най-популярните термини вероятно съставляват по-малко от 20% от общото търсене.

Към “опашатите търсения” се отнасят останалите 80% от заявките за търсене, които не се показват в бази данните с ключови думи. Ние се целим именно в тях с помощта на много различни варианти на основните термини, заедно с модификаторите, когато пишем уеб страниците си.

Докато пишете страниците си да покриват основните термини и варианти от клъстера, опитайте да използвате колкото може повече модификатори, защото това ще повиши в голяма степен способността ви да се класирате на дългите (4+) думи при търсене.

Създаване на съдържание (Етап 4)
Повечето от нас, когато за пръв път чертаем стратегията си за ключови думи, откриваме, че сайтът ни в действителност няма достатъчно съдържание в подкрепа на стратегия ни. Това също предполага, че липсва важно съдържание, от което нашите посетители се интересуват.

В действителност, едно от най-ценните неща, които произтичат от разработването на стратегия за ключови думи, е идеята от какво съдържание се нуждаят посетителите ни.

Най-важното нещо при създаване на съдържание за вашия сайт е да избегнете създаването на дублиращо съдържание. Това означава да не преписвате един и същ текст с промяна на няколко думи, за да създадете нова страница.

Каквито и думи за търсене да сте избрали за страницата, напишете нещо оригинално. Ако изграждате сайта си със съдържание от други хора (от бази данни със статии и др), ще направите много добре, ако добавите малко собствено редакционно съдържание към статиите.

Първо ниво (начална страница)
Възможно е да се получи добро класиране без текст на началната страница, ако сте готови да излеете много средства в привличането на линкове, но е много необичайно да има сайт, който да не се справи много по-добре, ако има съдържание на началната страница. Google се справя добре само с поле за търсене, но не мога да се сетя за друг пример. Напишете текст. По-лесно е.

Второ ниво (пътни карти / страници-категории)
Виждам ги постоянно. Онлайн магазини с прекрасни начални страници и никакво съдържание на страниците-категории. Нищо друго освен снимки и линкове… знаете ли какво се случва с тях? Търсачките маркират тези почти празни страници, като дублиране на съдържанието и не ги обхождат по-нататък.

Може ли да преодолеете това с достатъчно линкове? Да. Заслужава ли си? Не! Можете лесно да напишете няколко параграфа нов текст за тези страници и дори може да използвате това съдържание, за да добавите линкове с текст към други страници (стъпка 2, за структурата на сайта, етап 3***).

Трето ниво (Страници-дестинации)
Продуктовите страници от онлайн магазините са още едно място, където доста често се случва хората да мислят, че няма нужда от текст. Не само, че това е луда идея от гледна точка на използваемостта и продажбите, но е ужасна идея и за оптимизация.

Ако добре се справите със писането и разширяването на съдържанието, страниците от трето ниво ще ви донесат много трафик от търсачките.

Съдържание, генерирано от потребителите (форуми, ревюта, обратна връзка)
Ако имате дискусионен форум, позволявате коментари в блога си, приемате потребителски ревюта и др. реално създава много съдържание. Това не само е прекрасно съдържание за потребителите, но и представлява богато на ключови думи съдържание. Съдържание, което може да използвате, за да привлечете линкове към вашия сайт, за изпращане на текстови линкове към другите си страници и дори може да докара посетители в резултатите от търсене.

Блог за съдържание
Създаването на блог е един лесен начин за добавяне на съдържание към вашия сайт. Ако блогът е добър, дори можете да получите добро взаимодействие с посетителите си, и да привлечете много линкове. Писането в блога ви позволява непрекъснато да добавяте ново съдържание към сайта ви. Това е добрата новина.

Лошата новина: освен ако вашият сайт не е самият блог, все още трябва да създадете страници, оптимизирани за ключовите думи, към които сте се насочили, извън блога. Класиране на публикация от блога е хубаво, но не и ако посетителят е на няколко кликвания далеч от страницата, която действително искате да намери.

Ако поддържате блог, като “добавка” към съществуващ сайт, помислете за това, как да насочите целия трафик и линкове към останалата част на сайта. Не казвам да не поддържате блог, но той не може да замени създаването на съдържанието, което ви трябва.

Дизайн, подходящ за търсачки
(Search engine friendly design)
Има някои основни правила за дизайн на страници, за да са “приятелски за търсачките” (search engine friendly). Имайте ги предвид като изграждате вашия сайт, иначе рискувате да си имате много главоболия. Всички те са свързани със създаването на сайт, който паяците на търсачките да могат да обходят и прочетат.

Ако трябва да нарушите някое от тези правила, ще трябва да подготвите нещата така, че съдържанието ви да е достъпно за търсачките.

Рамки (Frames)
Паяците на търсачките не се справят много добре с рамки (frames), така че най-добре да избягвате използването на рамки. Ако трябва да ги използвате, създайте NOFRAMES версия на сайта, която да свързва цялото ви съдържание заедно. Но най-добре е да не използвате рамки.

Flash, QuickTime, плъгини и др.
Търсачките могат да четат и индексират Flash уеб сайтове. Проблемът е, че не могат да се доверят на Flash файловете, защото няма лесен начин да се определи кой текст се вижда.

Да се направи цял уеб сайт на Flash е (по мое мнение) лудо от гледна точка на използваемостта и въпреки, че има хакове, за да бъде оптимизиран, ще запазим тези детайли за портала.

Това не означава, че не можете да използвате Flash, QuickTime или други плъгини на избрани места в своите HTML уеб страници. Можете. Има много готини неща, които можете да направите с вградено аудио и видео, или с интерактивни елементи, които могат да се създават с Flash. Само защото търсачките не го виждат, не значи, че не може да го използвате.

JavaScript
Въпреки че някои от търсачките са експериментирали да четат JavaScript, трябва да приемате, че всичко, което правите с JavaScript е като цяло невидимо за тях. Това не означава, че можете да се опитате да хитреете, чрез правене на “скрити пренасочвания” за да пренасочите хората от вашите оптимизирани страници към някъде другаде.

Изображения карти (image maps)
Изображения карти могат да бъдат полезни за дизайна, но не всички търсачки ги следват и, както при другите изображения, при тях няма начин да се включи текстов линк. Необходима ви е алтернативна форма на навигация, ако използвате изображения карти.

HTML валидация
Има много дискусии дали HTML валидацията е важна. Моят опит показва, че проверката на кода през HTML валидатора почти винаги ще генерират много “предупреждения”, които, обаче, не означават почти нищо в реалния свят.

Когато видите реална “грешка”, това би могло да означава, че сте забравили да затворите таг или нещо, което може да създаде проблеми за паяците или индексирането. Моето правило гласи да оправям грешките и да игнорирам предупрежденията.

Можете да проверите вашия HTML код на адрес: http://validator.w3.org/

източник: sitershow.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...