КЛЮЧОВИ ДУМИ ГЛАВА 3
Стъпка 1
Измислете думи и идеи за думи --- Открийте основни термини ---
Развийте групи/клъстери/ от думи --- Използвайте групите от думи в страници
Важна забележка за Издание 2009 г.: Има малка, но съществена промяна – новата версия на инструмента на Google Adwords за ключови думи (има и безплатна “външна” версия) е пусната през юли миналата година – сега препоръчвам този инструмент за оценка на обема на търсенето на дадена ключова дума.
В първата стъпка на процеса “Бърз старт” ще откриете най-важните ключови думи, използвани от вашата целева аудитория, ще ги организирате в тематични “клъстери” и ще създадете “карта на ключовите думи” за вашия уеб сайт.
В процеса на четене ще научите важни понятия и принципи, които ще прилагате често, докато изграждате оптимизирани уеб сайтове.
Всички от инструментите, които използваме в тази стъпка са безплатни. За тези, които се интересуват, ще спомена също и някои инструменти, които може да купите. Електронната таблица в Microsoft Excel, която използвам за карти за ключови думи, ще работи отлично и с безплатната програма OpenOffice Calc.
Целта на стратегията за ключови думи
Целта на стратегията за ключови думи е да получите най-доброто качество на възвръщаемост на инвестициите си. Ако това ви звучи като голяма хапка, то е защото тази стъпка е по-важна, отколкото просто да увеличите трафика към сайт си.
Ако някой намери сайта ви в резултатите от търсенето, но реално търси нещо друго, няма голяма полза за вас. Далеч по-добре е да имате 50 посетители, които търсят това, което предлагате, вместо 1000, които напускат сайта ви преди първата страница да се е заредила напълно. Това, от което вашия сайт има най-голяма нужда, е насочен трафик.
Разбирането на стратегията за ключови думи започва с това да знаем как хората търсят. За всяка тема има буквално хиляди начини, по които хората избират ключова дума или фраза при използване на търсачката. За колкото повече различни ключови думи и фрази вашия сайт успее да се “класира” (в топ 10 резултати от търсенето), толкова по-често той ще се показва, когато член на вашата целева аудитория извършва търсене.
Всеки път, когато вашият сайт се появява в резултатите от търсенето, има шанс сайта ви да бъдат посетен. Очевидно е, че колкото по-висока е позицията ви, толкова по-голям е шанса за успех. Позицията е много важна, особено когато сте в челната десятка. Но разликата между позиция 1 и позиция 3 не е толкова значителна. Най-важното, след появата на сайта ви в резултатите от търсенето, е дали заглавието и описанието ви съдържат това, което даден уеб сърфист търси.
Следователно цялата формула включва на колко ключови фрази вашия сайт се представя добре, колко високо място заема за всяко от тези търсения, в съчетание с това колко уместни и съблазнителни са заглавията и описанията на страниците ви. Очевидно е тогава, че увеличаването на броя на ключовите фрази на които вашия сайт се представя добре, често ще даде много по-добри резултати, отколкото да се опитвате да се класирате високо на една изключително конкурентна ключова дума.
Най-добрата новина тук е, че от наша гледна точка, увеличаването на броя на ключовите думи реално ви помага привлечете правилната аудитория. Ето нагледен пример: – позиция 1 на “недвижими имоти”, дори ако успеете да го постигнете, привлича само много широката аудитория. Първо място на “апартаменти в Далас, Тексас” и свързаните с това фрази, е много по-лесно да се постигне и далеч по-целенасочено.
Ключова терминология
Преди да преминем напред, нека уточним няколко определения, за да сме сигурни, че говорим на един език. “Ключова дума” в книгата е една дума. Фразите са съставени от една или повече ключови думи. Търсените термини са действителните думи, които търсещият пише в търсачката.
С една ефективна кампания по оптимизация, ще бъдете в състояние да насочите сайта си към широк спектър от термини за търсене. Стратегията за ключови думи в системата за бърз старт е ефективна комбинация от ключови думи организирани във фрази, което води до таргетирането на правилните термини за търсене и, в крайна сметка, довеждането на посетителите до правилната уеб страница, където те да постигнат своите цели.
Не се притеснявайте, ако това ви звучи сложно. Може да бъде много сложно, само ако не знаете какво правите, но процеса Бърз старт има за цел да ви обясни за какво става въпрос.
Мозъчна атака за ключови думи (етап 1)
Първият етап в процеса на разработване на стратегия за ключови думи е мозъчната атака – измислянето на ключови думи.
На този етап се опитвате да съставите списък на “кандидат” термини за търсене, без да пропуснете голяма част от тях. В следващата стъпка (откриване на основните термини) ще сведем списъка до най-значимите и популярни ключови думи, които хората използват, за да търсят това, което предлагате.
Основни думи за търсене (единични ключови думи и кратки фрази)
Една от най-тежките грешки, които новаците правят е да се съсредоточат върху една единствена дума (напр. “книги”) или фраза (напр. “недвижими имоти”) и да се опитат да построят уебсайт, който да се позиционира добре. Изключително общите термини, като тези, са много конкурентни, трудни за търсачките да се справят добре (в смисъл да дадат добри резултати на търсещите) и едва ли си струва да се занимавате с тях изобщо.
Нека си представим, че след като сте прекарали стотици часове да променяте, усъвършенстване и промотирате на вашия сайт, сте успели да достигнете позиция 1 на “недвижими имоти”. Освен ако не продавате недвижими имоти от всякакъв вид във всяка част на света, една значителна част от трафика, който ще получите, ще идва от хора, които търсят нещо, което не предлагате.
Въпреки, че може би няма да успеете да оптимизирате сайта си за подобни ключови думи, е много важно да знаем кои са тези думи, тъй като това касае сайта ви. Докато четете тази глава, направете списък на 5-10 “основни” думи, които описват вашия сайт. Те трябва да бъдат предимно отделни думи (като “къщи”), заедно с няколко често използвани фрази (като ” недвижими имоти “).
Тези основни ключови думи са гръбнакът на вашия сайт, тъй като те ще ви помогнат да определите темите, около които ще организирате съдържанието си. Не се тревожете много за тях в момента, защото това е един от многото случаи, в които можете лесно да коригирате пропуск на по-късен етап. С други думи, ако сте пропуснали основна дума днес, можете да направите нещо за нея през следващия месец.
Основни термини (теми)
Следващото ниво в йерархията на ключовите думи се състои от фрази от две и три думи, които ще привлекат по-голямата част от трафика ви. Макар те да не могат да обхванат напълно дори по-голямата част от използваните фрази, те представляват най-популярните фрази. Докато четете тази глава, се опитайте да изградите списък с поне 10-20 основни термини за вашия сайт. Този списък ще продължи да нараства, докато уебсайта ви съществува.
Където е възможно опитайте да организирате тези фрази около основната ключова дума от списъка, който направихте преди малко. Основните ключови думи служат като средство за категоризиране на по-голямата маса от думи и фрази. Например, ако работите върху категорията недвижими имоти, под основната ключова дума “къща” може да добавите фрази като “къщи за продажба”, “къщи с морска панорама” и т.н.
Единствено или множествено число?
Би било чудесно, ако търсачките знаеха, че който търси ” билет за концерт” може би търси същото като някой, който напише “билети за концерти”. За съжаление, това не е така – Google не ги разпознава като едно и също нещо, така че за всяка дума, към която се насочим в единствено число, трябва да помислим дали множественото й число може да ни свърши работа и обратното.
Коренуване и правописни грешки
Сега, когато сте открили доста ключови думи и фрази, вече е време да помислите за няколко реални проблема с тях. Въпреки че повечето експерти смятат тези две понятия за несвързани, факт е, че на практика проблемите (и възможностите), които те повдигат, са почти идентични. Също така, те са почти толкова важни, колкото останалата част от стратегията ни за ключови думи.
Коренуване на дума е използването на корена й за създаване на синоними за много други думи. Например, “кораб” е в основата на “корабен”. Това значи, че няма да можете да се измъкнете с използването само една дума, а че трябва да изброявате всички възможности и да намерите още думи от корена. Спомнете си, че целта е да намерите фразите, които хората действително употребяват за търсене – няма смисъл да се опитвате да покриете всички думи произтичащи от “тост”, ако това, което продавате са тостери.
Правописните грешки са съвсем друг проблем, но последиците са същите. Факт е, че много от нас не могат да пишат правилно, но все пак очакваме да получим резултати при търсене. Включвайки често срещани правописни грешки в списъка с ключови думи, ще успеете да източите още малко трафик от търсачките. Съсредоточете се само върху най-популярните варианти и не ви препоръчвам да ги използвате директно в текста си – повече за това по-късно.
Всички търсачки вършат доста добра работа за подпомагане на търсещите да коригират правописните си грешки, така че ако решите да ги игнорирате, няма да загубите много. Опитайте сами – отидете на www.google.com и потърсете за “афто ремонт”.
“Стоп думи”
Някои думи се използват толкова често (а, и, на), че се появяват почти във всяка уеб страница. Някои източници ще ви посъветват да избягвате употребата на “стоп думите” в страниците си, но не ги слушайте. Към края на 2007 г., всички най-големи търсачки индексират пълния текст на документите, така че просто няма повече такова нещо като “стоп думи”.
Така че няма да ви помогне да се опитвате да изпуснете стоп думите от вашия списък за търсене. В действителност, тъй като търсачките вземат под внимание словореда и близостта, когато класират страниците, действително имате по-добър шанс за появява при търсене на “намиране на истината”, ако използвам думите естествено и напишете цялата фраза.
Очевидни ключови думи
Процесът на проучване на ключови думи все още е малко труден. Въпреки че има инструменти, които да използвате, за да подпомогнете процеса, това е все още повече изкуство, отколкото наука. Най-добре е да започнете с тези ключови думи и фрази, които са очевидни за вас. Започвайки със списък на тези думи ще направите останалата част от процеса по-лесна, така че започнете с изброяването на най-очевидните ключови думи, които описват вашия сайт, вашите продукти, вида на информацията, която предлагате и т.н.
Сродни термини
Следващата важна група ключови думи е съвкупността от сродни термини, които се използват за неща, подобни на това, което имате на вашия сайт. В сайта Бърз старт в SEO говорим за оптимизация на уеб сайтове, но има много теми, свързани с онлайн маркетинга. В много случаи, тези сродни термини ще ги има в основния ви списък, но ако ги няма, започнете да ги добавяте.
Ще използвате тези термини по-късно, докато работите по подсилването на факторите на сайта ви, които са “извън страницата” – като популярност на линка и значение на линка. Сродни сайтове, които не са ви преки конкуренти, са много добри кандидати за партньорства, напр. за споделяне на съдържание и промоции.
Удобен инструмент от Google
Google е създал хубав инструмент за измисляне на думи, наречен “Adwords Инструмент за ключови думи”, който ви предлага свързани термини за даден уеб сайт или за списък с думи, които сте въвели. Можете да го намерите онлайн на адрес:
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
Актуализация 2009 – През юли 2008 г. Google започна да показва действителния обем на търсене и сезонните тенденции в докладите на този инструмент, като с това го направи почти най-доброто място за намиране и проучване на думи.
Готин инструмент от Microsoft
MSN’s AdCenter Labs предлагат инструмент за прогнозиране на “търговските цели онлайн” – това може да ви помогне да прецените дали хората, които използват дадена дума се опитват да купят нещо или просто правят проучване:
http://adlab.microsoft.com/Online-Commercial-Intention/
Откриването на основните термини (етап 2)
Докато мозъчна атака може да бъде направена с писалка и хартия, на следващия етап в процеса се изисква да използвате някои онлайн инструменти. На този етап ще работим върху списъка с евентуалните термини, които измислихте и ще започнем да набелязваме “основните термини”, които ще послужат за база на отделните уеб страници.
Когато измисляхте ключови думи, най-вероятно не мислехте много за това колко подходящ е вашият уеб сайт за търсещия. На този етап идеята доколко е подходящ сайта ви става критична, така че нека ви дам работно определение.
В системата Бърз старт доколко един термин е подходящ се определя от вероятността, вашият сайт да бъде интересен за търсещия. Харесва ми да изразя това като процент – какъв процент от търсещите е вероятно да се интересуват от вашия сайт.
Ако търсеният термин е “недвижими имоти”, а вие продавате само недвижими имоти в Бока Ратон, Флорида, по-малко от 1% от хората, които търсят “недвижими имоти” ще намерят на сайта ви каквото търсят, но 100% от тези, които търсят “имоти в Бока Ратон” ще се интересуват от това, което предлага сайта ви.
Има начини да получите по-точни цифри, но засега ще ви помоля да използвате преценката си и моята схема, за да ограничите списъка с думите.
За да продължите напред, ще трябва да използвате една от онлайн бази данните с ключови думи. В допълнение към инструмента на Google за ключови думи, посочен по-горе, има две други бази данни, които си струва да се отбележат, които могат да ви помогнат да намерите термини с по-нисък обема на търсене, които не са обхванати от Google.
Инструменти за ключови думи: KeywordDiscovery
Инструментът на Трелиан (Trellian) KeywordDiscovery (http://www.keyworddiscovery.com) предлага безплатна пробна версия и платена услуга (със записване). Ако нямате пари, ви препоръчвам да се регистрирате за безплатния пробен период и да го ползвате през този етап от процеса. Платената версия ще върши добра работа на този етап (основни термини) и на следващия етап (разширяване на клъстери).
Инструменти за ключови думи: Wordtracker
Базата данни на Wordtracker (http://www.wordtracker.com) разполага с безплатна версия (freekeywords.wordtracker.com), която можете да използвате в следващия етап (разширяване на клъстерите от ключовата дума), но не и на този етап. Ако имате платената версия на Wordtracker, можете да я използвате на този етап, защото тя предлага много повече данни, отколкото безплатната.
Използване на инструментите за откриване на основни термини
За всеки един кандидат термин за търсене от списъка от етапа с мозъчната атака, използвайте базата данни с думи (KeywordDiscovery безплатна или платена, Wordtracker платена), за да проучите 10-те топ вариации чрез въвеждане на термина в полето за търсене на базата данни.
Оценете доколко подходящи са тези вариации. Лесен начин да направите това е да кажете “да, не, или може би” за всяко предложение. Например, ако продавате червени джаджи и кандидат термин е “червени джаджи “, вие вероятно ще каже “да” за “купуване на червени джаджи” и “може би” за “червена джаджа”, защото това не е толкова конкретно. “Безплатни червени джаджи” ще получи едно голямо “не”, защото не ги раздавате без пари.
Ако кажете “да” или “може би” на поне 3 от вариантите, ще разглеждаме този кандидат като добър основен термин. Направете списък на основните термини и техните вариации, заедно с обема търсене, предоставени от базите данни за ключови думи.
Тези основни термини и техните вариации, се наричат “клъстери”, в системата Бърз старт. Трябва да имате поне 10-15 клъстери, но може да имате и повече.
Разширяване на клъстерите от ключови думи (етап 3)
В тази стъпка трябва да сте готови да поставите приоритети за първия етап от оптимизацията на уеб сайта. В процеса Бърз старт ще се връщаме към тази стъпка и по-късно като оптимизирате сайта си все по-добре.
Приоритизиране и насочване на основните термини
Сега, когато имате добър списък от основни термини за търсене (клъстери), е време да определим някои приоритети. Ако добре сте проучили нещата, трябва да имате малко затруднения. Високият трафик идва от по-голямо търсене, така че с най-висок приоритет трябва да бъдат тези ключови думи или фрази, които имат най-висок обем на търсене в инструментите за ключови думи.
Преди веднага да се насочите към най-популярните термини, помислете внимателно колко добре всеки от тях ще привлича желаната от вас аудитория. Дума, която получава 10 000 търсения на месеца в началото може да изглежда страхотен избор, но дали наистина е така? Ако само 10% от тези, които го използват, действително търсят това, което предлагате, ефективната стойност реално е само 1000 търсения на месец.
Препоръчвам ви да изберете най-много 10-15 приоритетни термина, които ще станат основните ключови думи, използвани на страниците ви.
Ако сте пропуснали някои важни термини в този момент, не се безпокойте, защото ще преразгледаме стратегията за ключови думи отново. Сега, когато вече имате списъка с най-важните термини (клъстери), е време да разширим тези клъстери.
Разбиране на модификаторите
За всеки клъстер ще е добре да измислите списък с модификатори, които ще добавяте към тези думи, напр. “безплатен”. В един от старите ми сайтове, Централа за Уебсайт Промоции, например, използвах като модификатори “безплатен”, “помощ”, “съвети”, “информация” и др. заедно с думи и фрази като “уебсайт промоция” и “имейл маркетинг”.
Можете да използвате инструментите за ключови думи, за да намерите тези допълнителни думи. Използвайте платените версии на двете бази данни, или безплатната версия на Wordtracker и разгледайте първите 100 вариации за всеки термин в клъстера. Отделете всички допълнителни думи, които се появяват в списъка, които не участват във фразите ви.
Това са модификаторите за този клъстер. Ще ги ползвате по-късно, когато пишете оптимизирано копие на страниците си. В допълнение, има няколко други вида модификатори, които може би ще ви е интересно да обмислите.
Думи за местоположение
Местоположението е друг важен модификатор. Ако вашият бизнес е по някакъв начин локализиран, не забравяйте да включите списък с географски имена в списъка с модификатори. Град, държава, област, имена, използвани за местния район и др. са важни модификатори.
Марки и имена на продукти
Един от най-пренебрегваните видове ключови думи са имената на марки. Един от сайтовете, по които съм работил, продава производствена техника, но никога не им беше хрумвало, че хората могат да търсят “Комацу” или “Катерпилар” оборудване. Тези думи бяха с много по-голям трафик от “багер” или “мотокар.”
Използване на клъстерите в страниците (етап 4)
След като сте подготвили добър списък от клъстери, които ще използване на този етап от SEO, е време да решите кои страници ще позиционирате начело в резултатите от търсенето.
Тъй като може да има повече от едно URL в резултатите на търсачките, аз обичам да избирам поне по две страници за всеки клъстер. Изберете най-подходящата страница за първото си URL и следващата най-добра за второто URL.
Ще ви е трудно да оптимизирате една страница за повече от един клъстер, така че имайте пред вид, че може да ви се наложи да създадете нови страници, за да можете напълно да включите всичките си по-важни термини.
Ако клъстера, който разглеждате, има няколко много популярни варианта, може да решите да създадете допълнителни под-страници, за да разширите профила на сайта си. Не ви съветвам да правите това по време на първия кръг от оптимизация, но като преразглеждате стратегията си (стъпка 6 от процеса Бърз старт) обикновено има смисъл да разширите съдържанието си за някои групи.
В повечето случаи, най-подходящата страница е тази, която най-точно приляга на търсения термин, а втората най-добра е страницата, точно над първата в структурата на сайта ви. Ако имате търговски каталог, например, страницата за продукта “червена джаджа” ще е най-подходяща за търсене на “червени джаджи”, а страницата за категорията “цветни джаджи” ще е втората най-подходяща. Ако имате много червени джаджи, може дори да искате да създадете отделна категория “червени джаджи”.
Повечето клъстери ще използвате за вътрешни страници – това оставя на началната страница празна.
Най-общите и популярни думи от 2-3 клъстера с най-много трафик, ще бъдат в основата на началната ви страница (индекса). Както преминете през няколко кръга на SEO, ще разберете, че е възможно да оптимизирате индекса си да излиза напред в класациите за повече думи, но 2 или 3 е добре за начало.
Сега, когато имате “карта за ключови думи” за вашия уеб сайт, етапа по стратегията за ключови думи е завършен. Време е да се уверите, че сайта ви е структуриран така, че да ви даде възможност да постигнете класирането, което искате.
източник: sitershow.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар